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IBPS RRB officer Scale -1 | Quantative aptitute | mock test series

By Ravi | Quantitative Aptitude | Nov 01, 2017
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Quantitative Aptitude Test series:



 

Directions (Q. No. 1-2) What will come in place of question mark (?) in the following questions?

निर्देश (प्र. सं. 1-2)   प्रश्नवाचक (?) चिन्ह की जगह आने वाली संख्या का मान ज्ञात कीजिये


  1. = ?



(1) 2      (2) 5        (3) 1       (4) 8       (5) 15

(1) 2/3      (2) 3/2        (3) 5/7       (4) 7/5       (5) 1

Directions (Q. No. 3-5) What should come in place of question mark (?) in the following number series?

निर्देश (प्र. सं. 3-5)   प्रश्नवाचक (?) चिन्ह की जगह आने वाली संख्या का मान ज्ञात कीजिये


  1. 516 256 126        61          28.5          ?



(1) 12.25      (2) 16.75        (3) 14.25       (4) 20.20       (5) 18.75


  1. 18 82   118          134          138        ?



(1) 132      (2) 198        (3) 125       (4) 138       (5) 92


  1. 5. 5 22 103          406          ?          2422



(1) 1516      (2) 1298        (3) 1136       (4) 1602       (5) 1213

Directions (Q. No. 6-10) Study the following information carefully to answer these questions.

दी गयी जानकारी के आधार पर निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिये.   

Percentage of students in various departments of university and the ratio of Boys to Girls

यूनिवर्सिटी के विभिन्न अनुभागों में विधार्थी प्रतिशत तथा छात्र छात्राओं का अनुपात.








































DepartmentsBoys : Girls
Physics4 : 5
Mathematics5 : 2
Chemistry6 : 5
Geology3 : 5
Botany7 : 3
Geography2 : 3
History5 : 8
Economics4 : 3



  1. What is the ratio of boy students in the Physics department to those in the Geography department?



   भौतिकी तथा भूगोल अनुभाग में छात्र विद्यार्थिओं का अनुपात ज्ञात कीजिये

(1) 23 : 15      (2) 16 : 29        (3) 25 : 18       (4) 4 : 5       (5) None of these


  1. What is the difference between the total number of students in the Chemistry department and that in the History department?



 रसायन तथा इतिहास अनुभाग में कुल छात्रों का अंतर ज्ञात कीजिये.

(1) 100      (2) 85        (3) 125       (4) 139       (5) None of these


  1. What is the ratio of the total number of boys in the Geology department and the Economics department to the total number of girls in these two departments?



भूगोल तथा अर्थशास्त्र अनुभाग में छात्र तथा छात्राओं की संख्या का अनुपात ज्ञात कीजिये.

(1) 3 : 2      (2) 5 : 8        (3) 14 : 17       (4) 1 : 1       (5) 1 : 2


  1. How many girl students are there in the Mathematics department?



गणित अनुभाग में छात्राओं की संख्या ज्ञात कीजिये.

(1) 35      (2) 45        (3) 40       (4) 52       (5) None of these


  1. 10. What is the difference between the number of boy and girl students in the Botany department?



वनस्पतिशास्त्र अनुभाग में छात्र तथा छात्राओं की संख्या का अन्हु पात ज्ञात कीजिये.

(1) 36      (2) 59        (3) 48       (4) 76       (5) None of these

Directions (Q. No. 11-15) Refer to the line graph and answer the given question.

दिए गए रेखा आरेख के आधार पर निम्नलिखित प्रशों के उत्तर दीजिये.

 

Data related to Income and Expenditure (in Rs. Hundred) of a businessman during 7 years

सात वर्षों में किसी व्यवसायी का आय तथा व्यय (रू हजार में) से सम्बंधित आंकड़े.

Note: 1) Profit = Income – Expenditure

लाभ = आय – व्यय

2) Loss = Expenditure – Income

हानि = व्यय  - आय

3) Per cent Profit = (Profit/Expenditure) × 100

लाभ प्रतिशत =(लाभ / व्यय) × 100

4) Per cent Loss = (Loss/Expenditure) × 100

हानि प्रतिशत = (हानि / व्यय) × 100


  1. What is the average profit earned by the businessman in 2001, 2003, 2004, 2006 and 2007 together?



   वर्ष 2001, 2003, 2004, 2006 तथा 2007 में व्यवसायी द्वारा अर्जित औसत लाभ ज्ञात कीजिये.

(1) Rs. 27400      (2) Rs. 28800        (3) Rs. 29200       (4) Rs. 26800       (5) Rs. 28400


  1. What is the percentage loss incurred by the businessman in 2002 and 2005 together?



    वर्ष 2002 तथा 2005 में व्यवसायी को हुआ प्रतिशत नुक्सान ज्ञात कीजिये.

(1)       (2)         (3)        (4)         (5)


  1. The ratio of the expenditures of the businessman in 2003 and 2008 was 7 : 13. If he earned a profit of 19% in 2008, what was his income in that particular year?



 वर्ष 2003 तथा 2008 में व्यवसायी द्वारा किये गए व्यय का अनुपात 7 : 13 है. यदि वर्ष 2008 में व्यवसायी का लाभ प्रतिशत 19% था. तो उस वर्ष व्यवसायी की आय ज्ञात कीजिये.

(1) Rs. 94060      (2) Rs. 93720        (3) Rs. 92820       (4) Rs. 90560       (5) Rs. 88760


  1. What is the approximate percentage profit earned by the businessman in 2004 and 2007 together?



वर्ष 2004 तथा 2007 में व्यवसायी द्वारा अर्जित अनुमानित लाभ प्रतिशत ज्ञात कीजिये.

(1) 73      (2) 79        (3) 77       (4) 69       (5) 64


  1. 15. What is the ratio of the profit earned by the businessman in 2003 and 2006 together to the loss incurred by him in 2002 and 2005 together?



वर्ष 2003 तथा 2006 में व्यवसायी द्वारा अर्जित लाभ तथा वर्ष 2002 तथा 2005 में व्यवसायी को हुए नुकसान का अनुपात ज्ञात कीजिये.

(1) 9 : 8      (2) 11 : 8        (3) 17 : 14       (4) 7 : 6       (5) 13 : 12

Directions (Q. No. 16-20) Study the table and answer the given questions:

                                    नीचे दी गयी तालिका के आधार पर निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिये.

Data related to the number of employees in six companies during 6 years

6 वर्षों के दौरान : कंपनियो से सम्बंधित कर्मचारिओं के आंकड़े.

Note: M = Male, F= Female






















































































































CompanyIJKLTN
Gender

Year
MFMFMFMFMFMF
200414213614411113897162145148121145118
2005165171161136194134219183180178212177
2006139145164157152129178191212162241184
2007217198179211254168277234263198333259
2008265232348356238278298313310216321316
2009372242321238281267245214396230339303



  1. What is the difference between the average number of male employees in all the given companies in 2006 and the average number of female employees in all the given companies in 2009?



वर्ष 2006 में सभी कंपनी में कार्यरत औसत पुरुष कर्मचारी तथा वर्ष 2009 में सभी कंपनी में कार्यरत औसत महिला कर्मचारी का अंतर ज्ञात कीजिये 

(1) 68     (2) 64      (3) 58       (4) 52         (5) 74


  1. 17. The total number of female employees in Company L in 2004, 2005, 2006 and 2007 together is what percent more than the total number of female employees in Company T in the same years together? (Rounded off to the nearest integer)



वर्ष 2004, 2005, 2006 तथा 2007 में कंपनी L में कार्यरत कुल महिला कर्मचारी इसी वर्ष कंपनी T में कार्यरत कुल महिला कर्मचारी से कितने प्रतिशत अधिक है 

(1) 20     (2) 14      (3) 18       (4) 12         (5) 16


  1. In which of the given years is the percentage increase in the number of male employees of Company T from previous year the highest?



दिए गए किस वर्षो में कंपनी T में कार्यरत पुरुष कर्मचारियों में प्रतिशत वृधि पिछले वर्ष की तुलना में सबसे अधिक थी ?

(1) 2009     (2) 2007      (3) 2008       (4) 2005         (5) 2006


  1. The total number of female employees in Company J during all the given years together is what percent of the total number of male employees in Company I during all the given years together?



दिए गए सभी वर्षों के दौरान  कंपनी J में कार्यरत महिला कर्मचारी , कंपनी I में कार्यरत पुरुष कर्मचारियों का कितने प्रतिशत है?

(1) 87     (2) 93      (3) 89       (4) 91         (5) 95


  1. What is the ratio of the total number of employees (male and female) in companies J. K and N together in 2005 to the total number of employees (male and female) in the same companies together in 2007?



वर्ष 2005 में कंपनी J. K तथा N में कार्यरत कुल कर्मचारियों (पुरुष तथा महिला), तथा वर्ष 2007 में इन्हीं कंपनियों में कुल कर्मचारियों (पुरुष तथा महिला) का अनुपात ज्ञात कीजिये.

(1) 11 : 16     (2) 13 : 16      (3) 9 : 14       (4) 11 : 18         (5) 13 : 18


  1. The numerical value of the area of a rectangular field is 90 times the numerical value of its breadth. If the perimeter of the field is 240 metres, what is the breadth of the field?



किसी आयताकार मैदान के क्षेत्रफल का अंकगणितीय मान मैदान की चौड़ाई का 90 गुना है. यदि मैदान का परिमाप 240 मी. है. मैदान की चौड़ाई ज्ञात कीजिये .

(1) 60 metres         (2) Data provided are not adequate to answer the question         (3) 30 metres

(4) 20 metres          (5) 15 metres


  1. A’s monthly income is Rs. 10000 less than B’s monthly income. B’s monthly income is Rs. 15000 less than C’s monthly income. If the total monthly income of A, B and C together is Rs. 65000, what is A’s monthly income?



A की मासिक आय B की मासिक आय से 10000 रु. कम है. B की मासिक आय C की मासिक आय से 15000 रु. कम है. यदि A, B तथा C की कुल मासिक आय 65000 रु. है. A की मासिक आय ज्ञात कीजिये.

(1) Rs. 10000     (2) Rs. 15000      (3) Rs. 20000       (4) None of the given answers is correct          (5) Rs. 5000


  1. The total present ages of P and Q is 25 years more than the present age of R. If at present Q is 5 years older than R, what is P’s present age? (in years)



P तथा Q की कुल वर्तमान आयु R की वर्तमान आयु से 25 वर्ष अधिक है. यदि वर्तमान में Q , R से 5 वर्ष बड़ा है. P की वर्तमान में आयु ज्ञात कीजिये.

(1) 20      (2) Data provided are not adequate to answer the question      (3) 40       (4) 35         (5) 30


  1. The difference between the total simple interest and the total compound interest compounded annually at the same rate of interest on a sum of money at the end of two years is Rs. 50. What is definitely the rate of interest per cent per annum?



यदि दो वर्ष में समान ब्याज दर पर किसी निश्चित रकम से अर्जित साधारण ब्याज तथा चक्रवर्धि ब्याज में 50 रु. का अंतर है. दिया गए वर्ष में लगने वाली प्रतिवर्ष ब्याज की दर ज्ञात कीजिये

(1) 10     (2) 4     (3) Data provided are not adequate to answer the question       (4) 5         (5) 7.5


  1. The sum smallest natural number by which 2048 must be divided to make the quotient a perfect cube is



2048 से कौन से सबसे छोटी प्राकृतिक संख्या में भाग दिया जाये की भागफल एक पूर्ण घन प्राप्त हो.

(1) 4     (2) 3      (3) 5       (4) 6         (5) 8


  1. If the numerator of a fraction is increased by 200% and the denominator of the fraction is increased by 350%, the resultant fraction is 5/21. What is the original fraction?



यदि किसी भिन्न के अंश को 200% बड़ा दिया जाये तथा भिन्न के हर को 350% बढाया जाये तो परिणामस्वरूप प्राप्त भिन्न 5/21 होगी.

वास्तविक भिन्न ज्ञात कीजिये.

(1) 4/9     (2) 5/12      (3) 5/6       (4) 7/12         (5) None of these


  1. Four examiners can examine a certain number of answer papers in 12 days by working 6 hours a day. For how many hours a day would 3 examiners have to work in order to examine twice the number of answer papers in 16 days?



चार पर्यवेक्षक 12 दिन में 6 घंटे काम करके कुछ उत्तर पुस्तिकाओं की जाँच करते है. तीन पर्यवेक्षक कितने घंटे काम करके 16 दिनों में दोगुनी उत्तरपुस्तिकाओं की जाँच कर सकते है.

(1) 10 hours     (2) 8 hours      (3) 14 hours       (4) 12 hours         (5) None of these


  1. If √3 = 1.7321 then the value of is



यदि  √3 = 1.7321 तो   का मान होगा.

(1) 75.2124     (2) 76.2124      (3) 82.2424       (4) 88.2124         (5) 3.4642


  1. Two trains of equal length are running on parallel lines in the same direction at speeds of 66 kmph and and 56 kmph respectively. The faster train passes the slower train in 54 seconds. The length of each train is



दो समान लम्बाई की ट्रेनें दो सामानांतर लाइन में सामान दिशा में क्रमशः 66 की.मी.प्रति घंटा तथा 56 की.मी. प्रति घंटा की गति से चलती है. तेज गति से चलने वाली ट्रेन धीमी गति से चलने वाली ट्रेन को 54 सेकंड में पर करती है. ट्रेन की लम्बाई ज्ञात कीजिये.

(1) 60 metres     (2) 50 metres      (3) 75 metres       (4) 69.5 metres         (5) None of these


  1. Which of the following will completely divide 771 + 722 +773 ?



निम्नलिखित संख्या में से कौन सी संख्या 771 + 722 +773 को पूर्ण रूप से विभाजित करती है.

(1) 55     (2) 48      (3) 57       (4) 47         (5) 75


  1. The price of sugar is increased by 25%. If the expenditure is not allowed to increase, the ratio of the reduction in consumption to the original consumption is:



चीनी के मूल्य में 25% की विर्धि की जाती है. यदि व्यय में कोई बढोत्तरी की जाये, बढोत्तरी के बाद उपभोग में कमी तथा वास्तविक उपभोग का अनुपात ज्ञात कीजिये.

(1) 5 : 1     (2) 1 : 5      (3) 2 : 5       (4) 3 : 5         (5) Can’t be determined


  1. The average score of a class of boys and girls in an examination is X. The ratio of boys to girls in the class is 3 : 1. If the average score of the boys is (X + 1), the average score of the girls is



किसी परीक्षा में लड़के तथा लड़कियों का औसत प्राप्तांक यदि X है. कक्षा में लड़के तथा लड़कियों की संख्या का अनुपात 3 : 1 है. यदि लड़कों का औसत प्राप्तांक (X + 1) हो. लड़कियों का औसत प्राप्तांक ज्ञात कीजिये.

(1) X + 3     (2) X - 3      (3) X + 1       (4) X - 1         (5) 2X - 1


  1. In how many different ways can the letters of the word DEVELOPMENT be arranged so that vowels always come together?



   शब्द DEVELOPMENT को कितने तरीकों से व्यवस्थित किया जा सकता है जिसमे सभी स्वर एक साथ रहे.

(1) 6! × 4!/2!2!     (2) 7! × 4!/2! × 2!      (3) 7! × 4!/2!       (4) 6! × 4!/3!         (5) None of these


  1. In a class of 30 students and 5 teachers, each student gets sweets that are 20% of the total number of students and each teacher gets sweets that are 40% of the total number of students. How many sweets are there?



किसी कक्षा में 30 विद्यार्थी तथा 5 अध्यापक है. प्रत्येक विद्यार्थी को कुल विद्यार्थियों की संख्या का 20% के बारबर मिठाई दी जाती है.

तथा अध्यापकों को कुल अध्यापकों की संख्या के 40% के बराबर मिठाई दी जाती है. कुल मिठाइयों की संख्या ज्ञात कीजिये

(1) 220     (2) 200      (3) 180       (4) 240         (5) None of these


  1. The radius of a circle is 25% more than the height of a right-angled triangle. The base of the triangle is 50 cm. If he area of the triangle and that of the circle be equal then what will be the area of the circle?



किसी व्रत की त्रिज्या एक समकोणीय त्रिभुज की ऊंचाई से 25% अधिक है. त्रिभुज का अधर 50 से.मी. है. यदि त्रिभुज तथा व्रत का क्षेत्रफल सामान हो तो वेर्ट का क्षेत्रफल ज्ञात कीजिये.

(1) 120cm2     (2) 140.26 cm2      (3) 122.76 cm2       (4) 244.76 cm2         (5) None of these

 

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